Makasutu park ❤️ - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Fleur Sande - WaarBenJij.nu Makasutu park ❤️ - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Fleur Sande - WaarBenJij.nu

Makasutu park ❤️

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

12 Juni 2023 | Gambia, Kololi

Deze week weer hard gewerkt, lange maar leuke dagen. Echt heel bijzonder die band die je opbouwt met de kinderen, dat voelt heel erg goed. Je merkt echt dat ze het heel leuk en fijn vinden met ons. We zijn op woensdag nog een keer bij Cherno thuis geweest, maar dan nu met Tonnie en Mieke mee. Zij hadden een muziek boxje mee voor Cherno en die wilde ze dus graag geven. Echt te lief hoe hij erop reageerde, helemaal lachen. Cherno is hard achteruit gegaan door zijn spierziekte, dus ook wel extra heftig voor Tonnie en Mieke om te zien hoe Cherno eerst was en hoe hij nu is. Zij kennen hem al vanaf kleins af aan, vanaf toen hij voor het eerst bij Second Home kwam. Hij zit nu helemaal gestrekt in zijn rolstoel en kan amper meer praten. Het is daarom zo fijn dat Cherno dat muziek boxje heeft nu, dan kan hij nog lekker muziek luisteren, want dat doet hij graag en wordt hij ook een beetje afgeleid, want die jongen heeft enorm veel pijn dat moet wel. Zo lief hoe zijn moeder Monday ook reageerde op ons en dat ze zo goed voor Cherno zorgt vind ik heel fijn om te zien. Twee zussen van Cherno hadden dezelfde spierziekte en zij zijn helaas al overleden. Moet je nagaan hoe heftig dat moet zijn voor de moeder en het idee dat ze nog een kind gaat verliezen, heel verdrietig.

Vrijdag zijn we bij Messie op huisbezoek geweest, een lieve jongen met autisme. Messie woont ook bij Second Home. Hij leeft in een hele grote villa, dat is wel even heel gek om te zien in Gambia. Normaal zie je alleen maar armoedige compounds waar mensen met hun hele familie leven. Messie woont in het weekend dus bij zijn oma in de villa. Zij vertelde mij dus ook dat Messie niet naar Second Home is gekomen omdat ze arm zijn, maar omdat hij door zijn autisme heel vaak weg liep en nachten niet thuis kwam. Niet veilig dus. Zijn ouders reizen de hele wereld rond en hebben dus geen tijd voor hun kind, wat heel verdrietig is als je erover na denkt. Er zijn heel weinig mensen in Gambia die rijk zijn en zo'n grote villa hebben, de oma van Messie kwam ook uit Amerika vertelde ze. Echt fijn dat Messie zijn plekje heeft gevonden bij Second Home en nu een veilig tweede thuis heeft.

Zaterdag kwam Daniël,(de manager van Second Home) met zijn vrouw Abigail en 2 kinderen op bezoek. Mieke en Tonnie hadden we ook uitgenodigd. Betty de nieuwe nanny van Second Home was ook nog gekomen, super gezellig! De kinderen van Daniël waren te lief, een meisje van 2 jaar en een jongen van 6 jaar oud. We hebben lekker met ze gespeeld, echt een super leuke dag was het. abigail en Betty hadden heerlijk voor ons gekookt. Hun keuken is letterlijk het zand, echt prachtig om te zien hoe hun koken. Je ziet op de foto's hoe ze aan het koken zijn. [e-2764]️

Vandaag is het zondag en we zijn met Mieke en Tonnie mee geweest naar Makasutu park. Onderweg naar Makasutu kwamen we door het plaatsje Kubuneh, daar staan dus hele oude olifanten bomen, zo heet deze soort boom. Heel erg bijzonder om te zien, ze zijn echt mega groot. Met een bootje gingen we naar het Makasutu park, erg mooi die hutjes op het water. We hebben zelfs Bavianen in het wild gezien! Je ziet ook de mooiste tropische vogels. Prachtige natuur! Echt heerlijk om een boottrip te maken, lekker met je haren in de wind. We hielden even een pauze bij een plekje waar we konden zwemmen in de rivier van Gambia. Eerst vond ik het even eng want er waren echt enorm veel krabben maar uiteindelijk was ik toch maar het water in gegaan. [e-1f602] Was echt heerlijk verfrissend.

Toen we klaar waren met de boottrip gingen we met onze tourguide Solomon naar zijn familie, we kwamen er toch langs op de terugweg. Echt leuk om zijn eigen huis te zien en te zien waar hij woont. Hij vertelde ons over de dans waar hij les in geeft. Het heet capoeira, de dans is ontstaan omdat vroeger de slaven niet mochten terug vechten tegen de blanken. Ze mochten alleen dansen, dus hebben vroeger de slaven een zelfverdedigingsdans bedacht en zo is dus capoeira ontstaan. Erg bijzonder om te zien. Nadat we zijn huis hadden bezocht gingen we nog even naar zijn Familie en blijkbaar was het vandaag de dag dat iedereen zijn heilige communie moest doen. Dus er was een groot feest want een nichtje van Solomon had haar heilige communie gedaan, ook weer leuk om mee te maken.

Toen we terug waren gingen we met Tonnie en Mieke nog even lekker afkoelen in het zwembad en hebben we nog gezellig wat gedronken aan de bar. 'S avonds hebben we nog met z'n alle de leuke dag afgesloten. We zijn bij Solomon restaurant gaan eten, dit heeft niks te maken met onze tourguide trouwens. Hij heeft gewoon toevallig dezelfde naam als het restaurant. Echt een prachtige plek aan zee en we hebben er super lekker gegeten. Daarna nog even een kleine late night strandwandeling gemaakt, even uitwaaien. Toen nog even bij een leuke plek wat gedronken. Tonnie en Mieke zijn echt hele gezellige mensen en ze weten alles van Gambia, dus dat is super leuk omdat ze je alles kunnen laten zien en je vanalles kunnen vertellen. [e-1f970] Was een top weekend! Nu maar eens lekker slapen want morgen vroeg gaat om 5.45 uur de wekker weer.

Ohwja nog één dingetje, we zijn hier morgen gewoon alweer 2 maanden. Wauw, wat gaat de tijd snel. Over 3 weken zijn we gewoon alweer terug in Nederland. Ook echt zin om iedereen weer te zien.[e-1f970] M'n lieve familie, vrienden en m'n lieve mopje Rick hahah. ;) Voor nu nog even genieten van de kinderen van Second Home, want wat heb ik het naar mijn zin met ze en wat zal ik die vrolijke gezichtjes gaan missen. Deze ervaring pakt niemand ons meer af. [e-2764]️

Slaaplekker xx

• 12 Juni 2023 - 06:54

Nettie.v .Vught:

Zo weer een heel mooi weekend mee gemaakt.

Wat een ervaring die nemen ze nooit meer van jullie af.

Ja de tijd gaat snel.

Geniet en liefs.Omi Nettie.

• 12 Juni 2023 - 07:48

Martje En Wim V.d. Sande.:

Goeiemorgen Fleur en Stein, wat leuk om weer te lezen over jullie prachtig weekend. Weer veel gezien en meegemaakt. Erg leuk dat Tnnie en Mieke daar nu zijn. En nu weer een mooie week samen met de kinderen. SUCCES. Groetjes van opa Wim en Oma Martje. ( heel veel knuffels )

• 12 Juni 2023 - 09:15

Diane:

Hé Fleur

Wat gebeurt er toch nog veel in zo'n week joh. Bijzonder om sommige kinderen die bij Seceond Home zijn , in hun thuissituatie te zien. Voor de moeder van Cherno is het bijna niet te doen lijkt me, wetende dat je derde kind ook gewoon over niet al te lange tijd doodgaat. Terwijl een ander kind bij oma.is, omdat de ouders geen tijd hebben!!!!!

Fijn dat Tonnie en Mieke jullie veel vertellen en vanalles willen laten zien. Het weekend kom je dan ook gezellig door met z'n allen.

Wat knap dat je toch bent gaan zwemmen tussen de krabben, lijkt me doodeng.

Werk ze maar weer en geniet!!!

Dikke knuffel van mij[e-1f970]

• 12 Juni 2023 - 12:53

Vriendje Rick:

Lieve Fleur,

Al weer 2 maanden in Gambia, wat gaat de tijd toch snel. Heel mooi om te lezen dat jullie in 2 maanden tijd zo’n goede band hebben opgebouwd met de kinderen. Ik weet zeker dat ze jullie komst erg waarderen[e-2764]️ in het weekend komen jullie op zulke mooie plekken, echt leuk om te zien. Nog maar 3 weekjes en dan ben je weer bij ons in Nederland. Ik mis je[e-1f970]

Dikke knuffel,

Rick

• 13 Juni 2023 - 01:02

Els Mathijsen:

Hoi Fleur (en Stein),

Wat leuk dat jullie nu ook Tonnie en Mieke ginds meemaken.

En zo te zien op het filmpje heb je met de Capoeira ook Solomon Correa ontmoet. (Solomon is contactpersoon van onze stichting WW Toegankelijk!) Jouw opa en oma weten dat wel.

Doe iedereen ginds de groeten!

Je schrijft leuke reisverslagen!! Heel interessant wat jij met Stein daar beleven! Succes weer!!