Weer een nieuwe blog - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Fleur Sande - WaarBenJij.nu Weer een nieuwe blog - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Fleur Sande - WaarBenJij.nu

Weer een nieuwe blog

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

06 Mei 2023 | Gambia, Kololi

We beginnen elke morgen om 7 uur met de ochtendzorg. De kinderen klaarmaken voor school. Je merkt ook omdat wij heel veel verzorging doen, dat de kinderen daardoor nog meer naar je toe trekken. [e-1f970] De nanny's laten het schone incontinentie materiaal aan doen en het omkleden van de meiden in de rolstoelen vooral aan ons over. Ofja wij doen het altijd. Zoals ik in een van mijn vorige blogjes vertelden, als wij het niet doen worden ze alleen verschoond in de ochtend, na het douchen. Ik ben wel van plan om met de nieuwe nanny in gesprek te gaan en om haar te leren hoe je zoiets aandoet, als iemand op bed ligt. Dat geld ook voor aankleden. Het is belangrijk dat als wij weg gaan dat de kinderen het dan net zo goed hebben zoals nu en dat ze ook gewoon 3 keer per dag verschoond worden. Maar daar gaan we dus aan werken! [e-2764]️

Het was weer een hele leuke maar drukke week.[e-1f970] Vandaag zijn we weer mee naar de school geweest.

Het gaat allemaal heel anders als hier in Nederland. Heel heftig dat als een van de kinderen iets kleins fout doet, er al snel klappen uit worden gedeeld. (Met iets kleins, bedoel ik bijvoorbeeld een verkeerd antwoord geven of de opdracht niet goed uitvoeren). Het is erg moeilijk om je dan in te houden en er niks van te zeggen, want natuurlijk raakt het je als juist deze kwetsbare kinderen zo worden gestraft. Sowieso kinderen eigenlijk.. Gelukkig gebeurd het niet heel vaak. Maar het gebeurd wel, wij kunnen daar eigenlijk niks van zeggen. Het heeft echt met de cultuur hier te maken en hoe ze het hier gewend zijn.

Niet alle docenten doen dat, er zijn ook een paar hele goede docenten daar. Ik geniet er echt van hoe hun met de kinderen om gaan en om te zien hoe leuk ze hun werk vinden.[e-1f970] Na school gingen we de kinderen mee naar huis brengen. [e-2764]️

Soms besef ik me even wat wij allemaal aan het doen zijn hier, WE ZIJN GEWOON IN GAMBIA. Heel erg bijzonder allemaal. Soms heb je even van die besef momentjes.[e-1f92d]

Nu hebben we lekker weekend, morgen gaan we een handwas doen, zwemmen en uiteten. Zondag gaan we als het goed is naar een ziekenhuis om baby mutsjes uit te delen, die mijn lieve oma heeft meegegeven.[e-1f970] Mijn oma verzameld stofjes enz. Waar andere vrijwilligers dan weer kleertjes of mutsjes van maken, voor kinderen hier in Afrika. Erg mooi zoiets vind ik zelf. Dus die ga ik Zondag, als het goed is brengen naar een ziekenhuis waar ook veel baby's zijn, we hebben met amadou de chauffeur van SH afgesproken. Echt zin in!!

Zo lekker maar eens lekker slapen, hakt er wel in zo'n weekje. Slaaplekker [e-2764]️


  • 06 Mei 2023 - 02:48

    Els Mathijsen:

    Hallo Fleur en ook Stein.

    Wat leuk dat jullie in Gambia bij Second Home stage mogen lopen. Wat zullen jullie daar veel leren. Ik ken je oma en opa goed, Fleur! Ook ken ik Mieke en Tonnie. Ik wens jou/jullie heel veel succes met jullie stage!

    Groetjes Els (uit Schijndel)


  • 06 Mei 2023 - 08:17

    Nettie V Vught :

    Zo weer mooie goede dingen gedaan.

    Het zal ook wel vreemd zijn om wat jullie zien in het ziekenhuis...en wat lief van je Oma.

    Fijn weekend

    Lieve groetjes.


  • 06 Mei 2023 - 09:26

    Diane:

    Hallo Fleur,

    Wat hoop ik van harte dat je het voor elkaar krijgt om uit te leggen aan de nanny''s daar hoe belangrijk hygiëne is. Zodat ook zij als jullie weer weg zij de kinderen 3x per dag gaan verschonen. Ik neem aan dat op school ook een mogelijkheid is tot verschoning en dat de nanny's meegaan naar school.

    Andere cultuur, andere regels idd, maar lijkt me heel lastig om niet te reageren op handelingen waarvan je weet en ziet dat dit niet normaal is. In Nederland zou je ontslagen worden en nooit meer je beroep mogen uitoefenen.

    Beetje dubbel gevoel ook dat de kinderen, doordat ze door jullie zoveel verzorgd worden nog meer aan jullie gaan hechten, wetende dat je daar weer weggaat....

    Maar voor nu , geniet van jullie welverdiende weekend !!!!!

    Dikke knuffel Diane


  • 06 Mei 2023 - 10:56

    Anne-Marie Van De Meulengraaf :

    Hoi Fleur/Fanta,

    Ik heb net al jouw blogs gelezen. Wat heb je alles mooi verwoord! En dan de foto's...geweldig! [e-1f60d] Ik ben blij dat je het zo naar jouw zin hebt en dat de kinderen dol op jou zijn. Maar dat laatste kan ook niet anders [e-1f600] Geniet van alles wat er op jouw pad komt, dit is een (leerzame!) ervaring die je nooit meer gaat vergeten. Je bent een topperrrr!!!

    Groetjes van Anne-Marie


  • 06 Mei 2023 - 11:42

    Rick Brouwers:

    Lieve Fleur,

    Weer een heel bijzonder blog. Heel goed dat jullie de nanny’s ook willen leren hoe ze de zorg voor de kinderen kunnen verbeteren. Heel leuk dat we elke dag samen even kunnen videobellen. Geniet van jullie verdiende weekend.

    Dikke knuffel,

    Rick


  • 06 Mei 2023 - 11:59

    Zusje Renske:

    Hoi Fleurtje,

    Wat ben ik trots op jou hoe jullie dit doen. Zo knap dat je jezelf open stelt voor alles.

    heel fijn dat jullie het naar je zin hebben daar, waarschijnlijk hele lange dagen maar nu lekker genieten van jullie welverdiende weekend.

    liefs Renske


  • 06 Mei 2023 - 19:07

    Janneke:

    Lieve Fleur

    Mooi zoals je schrijft en ook reflecteert op de situaties. Veel indrukken maar die geniet momentjes extra mooi om die even heel bewust te pakken!

    Die filmpjes zijn ook erg grappig om te zien [e-1f970]

    Veel plezier en super fijn weekend!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Ik ben Fleur van de Sande, 19 jaar oud. Ik doe de opleiding woonzorgbegeleider, dat is een combi opleiding tussen maatschappelijke zorg en verzorgende IG. Je hebt dan 2 diploma's aan het einde. ik zit nu in mijn 2de leerjaar en ik ga 12 april stage lopen in Gambia, bij Stichting Second Home. Via deze manier kun je op de hoogte blijven en mij volgen in de tijd dat ik in Gambia ben!

Actief sinds 28 Maart 2023
Verslag gelezen: 244
Totaal aantal bezoekers 6892

Voorgaande reizen:

12 April 2023 - 03 Juli 2023

Gambia, Stichting Second Home

Landen bezocht: