Een weekend vol avontuur! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Fleur Sande - WaarBenJij.nu Een weekend vol avontuur! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Fleur Sande - WaarBenJij.nu

Een weekend vol avontuur!

Door: Fleur

Blijf op de hoogte en volg Fleur

28 Mei 2023 | Gambia, Kololi

Wat kan ik toch genieten van de kinderen van Second Home.[e-1f970] Omdat de kinderen niet veel buiten hun compounds komen, proberen we er steeds 2 mee te nemen als wij even een boodschapje moeten doen. Gewoon even er uit. Dit keer hadden we Yaay en Messie meegenomen. Te prachtig om te zien hoe gelukkig ze worden, van die kleine momentjes en wat extra aandacht. Ik geniet er dan van om hun zo blij te zien.[e-1f970]

Vrijdagochtend hadden we vrij gevraagd omdat we al vroeg gingen vertekken naar Baboon island. Om 6.00 uur was Pa onze taxichauffeur er. Het is ongeveer 4 uur rijden van kololi, de plek waar wij verblijven naar Kuntaur/Baboon island. Onderweg gingen we eerst langs de stone circkels van Gambia. Dit zijn een soort van begraafplaatsen van vroeger voor belangrijke families. Die families werden dan midden in de kring begraven. Je kan het een klein beetje vergelijken met de hunnebedden van Nederland.

Toen we aan waren gekomen was het al zo ongelooflijk warm, maarliefst 43 graden. Waar wij normaal verblijven (bij Second Home), zit je aan de kust van de Atlantische oceaan. Daar was het die dag ongeveer 10 graden koeler dan bij Baboon island. Veeel drinken en optijd rusten dus. Ik heb deze hitte nog nooit in mijn leven gevoeld, maar wat was het, het waard!! Ongelooflijk we hebben de prachtigste natuur gezien vanuit een boottrip. Ik kan het eigenlijk zelf nog steeds niet geloven maar we hebben dus gewoon nijlpaarden en chimpansees in het wild gezien.[e-1f970] Ook zie je veel mooie tropische vogels en hagedissen. Gewoon echt wauw! We hadden heel erg geluk dat we de nijlpaarden zagen, want het was vloed op dat moment en meestal zijn de nijlpaarden alleen aanwezig als het eb is, vertelde de tourguide ons. Je ziet niet alleen chimpansees maar ook veel andere soorten aapjes, alleen wij hebben helaas geen bavianen gezien maarja je kan niet alles hebben hé.[e-1f602][e-1f609] Echt heel erg bijzonder deze plek. In de ochtend werd ik ook heerlijk wakker naast de rivier van Gambia, Prachtig uitzicht! Omdat het zo ver reizen is bleven we hier slapen. Toen we lekker hadden gedouched na de veels te warme nacht, gingen we ontbijten. Na het ontbijt gingen we nog verder Gambia in naar Georgetown. We moesten met de Ferry omdat dit een eiland is, maar dat duurt niet lang je hoeft alleen de rivier over van Laminkoto naar Janjanbureh/Georgetown. We hebben hier een heel indrukwekkend slavenhuis bekeken. Ik vond deze plek zo indrukwekkend omdat je echt ziet hoe het er aan toe is gegaan daar. Het slavenhuis was nog heel goed intact. Ik schrok me dood toen we binnen in de ondergrondse bunker kwamen, allemaal vleermuizen. Ze vlogen gewoon om je heen. Het waren er heel veel, maar wel gaaf om te zien. De tourguide vertelde dat dit alles, hier plaats heeft gevonden in de 16de t/m de 17de eeuw. Er was ook een boom vroeger en die noemde ze de heilige boom. Als de slaven van het huis naar de boom konden rennen en de boom ook echt konden aanraken, kregen ze een brandmerk en waren ze vrij. Dit was natuurlijk helemaal niet zo, het was gewoon een spel voor de blanke mensen van toen. Om de rennende slaven dood te schieten vanaf de bovenste verdieping van het slavenhuis of dat ze werden gebeten door honden. Dat vonden ze dan grappig, nou echt ik kan dit me gewoon niet voor stellen en als je echt in dat huis staat voelt het echt heftig. Maarja hopelijk gebeurd het nooit meer. Heel bijzonder om zo stukjes van de Gambiaanse geschiedenis te leren kennen, maar wel heel erg onmenselijk.

Je merkt wel dat hier de armoede nog erger is dan waar Second Home zit, je ziet het echt aan de straten vol puin en de hutjes waar de mensen in leven. Ik hoop dat jullie het een beetje kunnen zien op de foto's. Ik vond het erg indrukwekkend om te zien, vooral om dan te denken, stel ik moest zo leven... We hebben het erg goed in Nederland.

Toen we het slavenhuis hadden bezocht gingen we een slaapplek zoeken, dit was vrij snel gelukt. Het was een prachtige plek aan de rivier en de kamer had airco, nou wat wil je nog meer. Heerlijk in de rivier gezommen om lekker af te koelen want het was ook deze dat ongeveer 43 graden. Of we nog niet genoeg hadden meegemaakt, begon er ook nog een flinke bosbrand aan de overkant van de rivier. Heel veel rook, het duurde ongeveer een halve dag voordat het vuur helemaal uit was en er geen rook meer was te zien. Ik hoop echt dat alle mensen op tijd weg konden. [e-2764]️

Toen we wakker werden hebben we ontbeten en zijn we de trip terug naar Second Home begonnen. Pa sliep elke keer ook waar wij sliepen. Meestal als er plek is krijgt de taxichauffeur wel een slaapplek en dat was gelukkig zo. Onderweg zijn we nog bij familie van Pa geweest geweest, we hebben verse mango's uit de boom gekregen, echt heeerlijk!!

Morgen weer gezellig een nieuwe week met de lieve kids, echt weer zin in![e-1f970] Ik ben zo blij dat ik dit avontuur ben aangegaan, wat een belevenissen allemaal.

Slaaplekker xx


  • 29 Mei 2023 - 00:51

    Zusje Renske :

    Hoi Fleurtje

    wat gaaf dat jullie dit weekend dit hebben mogen mee maken! Zo mooi die foto’s van de dieren dat je ze van zo dicht bij kan zien.

    lief dat jullie de kindjes af en toe mee nemen zodat ze er ook even uit zijn. Super om die foto’s dan binnen te krijgen van de blije hoofdjes

    ik mis jou [e-2764]️


  • 29 Mei 2023 - 02:33

    Nettie Van Vught.:

    Hoi Fleur en Stein. [e-1f9a7]

    Wat een belevenis jullie twee wel heftig de slavernij.

    Maar gelukkig is dat voorbij.

    Ook hele mooie opnames gemaakt.

    Ik leef zo met jullie mee zo knap[e-1f618].

    Ga nu [e-1f4a4] slapen.

    Hier is het nu 2.31 in de nacht.

    Stein en Fleur een hele fijne nieuwe week.

    [e-1f49d]


  • 29 Mei 2023 - 08:02

    Martje En Wim V.d. Sande.:

    Hoi Fleur en Stein, wat fijn om jullie belevenissen zo bij het ontbijt te lezen. Jullie hebben weer een hele trip gemaakt en veel gezien. Wel erg warm, maar zeker de moeite waard. Ook fijn om te zien dat jullie het zo goed naar de zin hebben daar. Wij wensen jullie weer een hele fijne nieuwe week met de kids. Heel veel groetjes en knuffels van opa Wim en Oma Martje.


  • 29 Mei 2023 - 08:03

    Opa Ad En Oma Mieke:

    Hallo Fleurtje,

    Zo he, jij maakt wat mee.

    En wij ook een beetje met jou, blijft leuk zo wakker worden met jou mooie verhalen.

    Word vast weer een leuke week voor jullie.

    Geniet ervan.

    Heel veel liefs en knuffels van ons.

    [e-1f49e][e-1f49e]

    Oma Mieke en Opa Ad.


  • 29 Mei 2023 - 11:17

    Vriend Rick:

    Lieve Fleur,

    Wat een bijzonder weekend. Super gaaf om al die wilde dieren te kunnen zien en op al die bijzondere plekken te komen. Dit zijn echt dingen die je nooit meer zult vergeten. Ik ben stiekem wel blij dat je weer terug bent bij second home, zodat we weer fijn samen kunnen videobellen :) Ik mis je

    Dikke knuffel,

    Rick


  • 01 Juni 2023 - 10:49

    Marieke (coach):

    Hi Fleur en Stein,

    Wat gaaf allemaal! Ik vind het zo leuk om te lezen wat jullie allemaal doen/meemaken. Ik krijg al helemaal zin om zelf een keer naar Gambia op vakantie te gaan!

    Wat goed ook dat jullie soms wat kinderen meenemen buiten de compound. Dat zullen ze zelf ook wel fantastisch vinden, even een wat andere omgeving. Ook goed voor de bewoners in het dorp/stad denk ik dat ze zien hoe jullie met de kinderen omgaan. Misschien draagt dit ook bij aan de acceptatie van deze kinderen.

    De tijd gaat ook wel echt snel eigenlijk he? Ze vroegen hier op school laatst al wanneer komen Fleur en Stein eigenlijk terug, toen dacht ik het is nog krap een maandje en dan zit het er alweer op.

    Ik hoop dat als jullie terug komen jullie andere studenten ook kunnen inspireren met jullie verhalen!

    Groetjes Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Fleur

Ik ben Fleur van de Sande, 19 jaar oud. Ik doe de opleiding woonzorgbegeleider, dat is een combi opleiding tussen maatschappelijke zorg en verzorgende IG. Je hebt dan 2 diploma's aan het einde. ik zit nu in mijn 2de leerjaar en ik ga 12 april stage lopen in Gambia, bij Stichting Second Home. Via deze manier kun je op de hoogte blijven en mij volgen in de tijd dat ik in Gambia ben!

Actief sinds 28 Maart 2023
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 6847

Voorgaande reizen:

12 April 2023 - 03 Juli 2023

Gambia, Stichting Second Home

Landen bezocht: